Da li moramo da platimo račun za vodu? Evo šta kaže zakon!

Untitled design (4)

Majdanpečani su se juče susreli sa saopštenjem Vodovoda koje kaže da voda nije ispravna za piće i kuvanje. Pored toga, leti nije nepoznato da vode nema ili da su na snazi restrikcije. Dali li u toj situaciji moramo da platimo račun ili je Vodovod obavezan da ga umanji? Pročitajte ispod!

1. Šta zakon kaže?

Zakon o zaštiti potrošača

  • Građanin ima pravo na ispravno pruženu uslugu.
  • Ako usluga ne može da se koristi u punom obimu, potrošač ima pravo na:
    • reklamaciju,
    • smanjenje cene,
    • raskid ugovora (kod individualnih ugovora, što ovde nije slučaj).

Zakon o komunalnim delatnostima

  • Komunalno preduzeće mora da obezbedi kontinuitet i kvalitet usluge.
  • Ako se usluga ne pruža u standardu koji je propisan (a voda koja se ne sme koristiti za piće i hranu definitivno ne ispunjava standard), potrošač ima osnov za zahtev da mu se račun umanji.

Pravilnik o kvalitetu vode za piće

  • Voda koja nije ispravna ne smatra se ispravnim isporučenim proizvodom – pa je logično da se ne naplaćuje kao voda za piće.

2. Da li moraju automatski da ne naplate?

Ne moraju automatski – ali:

  • mogu da odluče da ne naplate uslugu (to su radila neka vodovodna preduzeća ranije u Srbiji).
  • građani imaju pravo da traže umanjenje cene, jer nisu dobili punu uslugu.

U praksi:

  • Kada je voda nekoliko dana nije za piće, preduzeća obično umanjuju cenu onog dela računa koji se odnosi na sanitarnu ispravnost.
  • Retko potpuno ukidaju naplatu, ali mogu.

3. Šta je realno i najlogičnije u ovoj situaciji?

Pošto je voda:

  • zabranjena za piće,
  • zabranjena za pripremu hrane,
  • a građanima se obezbeđuju cisterne,

to znači da osnovna namena vode nije ispunjena.
Logično bi bilo:

  • ili umanjenje računa,
  • ili ne naplaćivanje usluge za taj period (najpoštenije),
  • ili bar umanjenje fiksnog dela cene.