Da li moramo da platimo račun za vodu? Evo šta kaže zakon!
Majdanpečani su se juče susreli sa saopštenjem Vodovoda koje kaže da voda nije ispravna za piće i kuvanje. Pored toga, leti nije nepoznato da vode nema ili da su na snazi restrikcije. Dali li u toj situaciji moramo da platimo račun ili je Vodovod obavezan da ga umanji? Pročitajte ispod!
1. Šta zakon kaže?
Zakon o zaštiti potrošača
- Građanin ima pravo na ispravno pruženu uslugu.
- Ako usluga ne može da se koristi u punom obimu, potrošač ima pravo na:
- reklamaciju,
- smanjenje cene,
- raskid ugovora (kod individualnih ugovora, što ovde nije slučaj).
Zakon o komunalnim delatnostima
- Komunalno preduzeće mora da obezbedi kontinuitet i kvalitet usluge.
- Ako se usluga ne pruža u standardu koji je propisan (a voda koja se ne sme koristiti za piće i hranu definitivno ne ispunjava standard), potrošač ima osnov za zahtev da mu se račun umanji.
Pravilnik o kvalitetu vode za piće
- Voda koja nije ispravna ne smatra se ispravnim isporučenim proizvodom – pa je logično da se ne naplaćuje kao voda za piće.
2. Da li moraju automatski da ne naplate?
Ne moraju automatski – ali:
- mogu da odluče da ne naplate uslugu (to su radila neka vodovodna preduzeća ranije u Srbiji).
- građani imaju pravo da traže umanjenje cene, jer nisu dobili punu uslugu.
U praksi:
- Kada je voda nekoliko dana nije za piće, preduzeća obično umanjuju cenu onog dela računa koji se odnosi na sanitarnu ispravnost.
- Retko potpuno ukidaju naplatu, ali mogu.
3. Šta je realno i najlogičnije u ovoj situaciji?
Pošto je voda:
- zabranjena za piće,
- zabranjena za pripremu hrane,
- a građanima se obezbeđuju cisterne,
to znači da osnovna namena vode nije ispunjena.
Logično bi bilo:
- ili umanjenje računa,
- ili ne naplaćivanje usluge za taj period (najpoštenije),
- ili bar umanjenje fiksnog dela cene.